Hits bliver kopieret og med YouTube går det rigtig hurtigt. Det gælder om at komme først for at tiltrække opmærksomhed. “Blurred Lines” af Robin Thicke er ingen undtagelse. Da dette er mandags a cappella har jeg valgt at bringe Exchange‘s udgave.
Det er ikke fordi, at Exchange’s cover er banebrydende på nogen måde. Selv videoen låner i stor stil fra originalen. Men der er alligevel nogle lektier, som man kan lære af Exchange her:
- Aktualitet. Originalen rammer førstepladsen på Billboard Hot 100 i slutningen af maj. Exchange uploader deres version 10. juli. Og i skrivende stund ligger originalen stadig nummer 1.
- Produktionskvalitet. Egentlig er det en simpel, video, men produktionsværdien er god. Med talentmassen i Exchange, skal der ikke meget til for at lave en ordentlig lydside. Læg dertil en eftermiddag i solen sammen med nogle venner og fuld HD kameraer. Klip det tæt og du har en præsentabel video til YouTube. Hvis det bliver et hit har du lige udvidet dit bagkatalog.
- Tagging. Man skal ikke undervurdere at tagge sin video optimalt 1) så den kan findes 2) så man før fuldt udbytte af sine besøgende. Exchange linker til iTunes, så man kan købe sangen – smart: skab lidt omsætning. Derudover har de naturligvis også links til Facebook, Twitter og deres hjemmeside – oplagt mulighed for at skabe en relation til seeren.
Jeg fandt først Exchange for et par uger siden. Det er jeg glad for. Som Mouth Off fan genkendte jeg hurtigt Christopher Diaz, så jeg glæder mig til at følge dem fremover.